Handmatig ingestelde akkoordknoppen: geen
Hier hoort de toontrappentabel te verschijnen
Automatische progressie:
Huidig akkoord: geen
Uitleg:
Deze webpagina geeft je de mogelijkheid om met muziekakkoorden te spelen.
Bovenstaande tabel heeft voor elke grondtoon van 7 kruisen t/m 7 mollen (verticaal gesorteerd)
en voor de "standaard" drie- en vierklanken (horizontaal gesorteerd) vier gekleurde knoppen van 0 t/m 3.
Als je op knop 0 klikt krijg je het akkoord (een drie- of vierklank) te horen in de zogeheten
grondligging.
Knop 1 geeft de
eerste omkering, enz.
Omkeren betekent dat je telkens de op dat moment laagste toon uit het akkoord omhoogoctaveert,
bijvoorbeeld in C = C
Δ = C
maj = Cmaj = C-groot = C grote terts
(klik op het plaatje voor een vergroting):
Als je bij het klikken op 1, 2 of 3 de Ctrl-toets ingedrukt houdt, krijg je de zoveelste negatieve omkering, waarbij dus
zo vaak de hoogste omlaag wordt geoctaveerd.
N.B. Bij de drieklanken betekent knop nr. 3 dat er een open akkoord wordt gecreëerd, d.w.z. de middelste toon wordt geoctaveerd.
Dat werkt alleen als er 1 octaaf per akkoord is ingesteld.
Als je met rechts op een button klikt kun je de ligging van het betreffende akkoord helemaal zelf definiëren.
Dan is het knopnummer niet meer gelijk aan de omkering!
Klik linksboven op "Ssst!" om het klinkende akkoord weer tot zwijgen te brengen.
Toontrappen en graden:
De tonen uit de toonladder zijn toonsoortonafhankelijk genummerd van 1 t/m 7 en ze hebben
functionele namen zoals in onderstaande tabel.
Op elk van die tonen kan een drieklank van twee gestapelde tertsen worden gebouwd met uitsluitend tonen uit de toonladder van
de betreffende toonsoort, dus zonder extra incidentele kruisen of mollen.
Die
laddereigen akkoorden heten
graden en worden aangeduid met romeinse cijfers.
Met name het akkoord op de dominant, ofwel graad
V,
wordt heel vaak als
dominantseptiemakkoord gespeeld.
N.B. met de aanduiding
dominant in
dominantseptiem
wordt níét bedoeld dat het een septiemakkoord is op de dominant van de toonsoort,
maar dat in dat betreffende akkoord de
septiem domineert).
Met deze romeinse cijfers worden vaak
akkoordprogressies aangeduid,
waarbij majeurakkoorden met hoofdletters worden geschreven en mineurakkoorden met kleine.
Klik hier voor nog een ander overzicht van de
toonladders
Akkoordprogressie
is de voortgaaande opeenvolging van akkoorden en daar is deze webpagina eigenlijk voor:
met wat simpel geklik een aantal akkoorden na elkaar laten klinken en de afspeelgeschiedenis
bewerken.
Andere woorden voor
akkoordprogressie zijn bijv.
akkoordsequentie,
akkoordenschema of
harmonische progressie.
In het Engels:
chord progression of
harmonic progression.
De bijgehouden afspeelgeschiedenis (die dus een of andere akkoordprogressie is) kun je opslaan in een bestand en dat kun je desgewenst
met
Kladblok bewerken.
Het bestand komt standaard in de download-map en de bestandsnaam wordt afgeleid van de omschrijving die je zelf hebt ingevuld,
geprefixt met
chords- en gesuffixt met een UTC-timestamp in
ISO-8601-formaat:
jjjjmmddThhnnssZ.
De akkoordsyntax in dat bestand is (per regel) als volgt:
- Per regel wordt alles vanaf een uitroepteken ("!") tot einde regel als commentaar beschouwd en dus genegeerd.
- Met "Titel: Blah blah" kun je het akkoord een naam geven.
Als die ontbreekt wordt de naam bij inlezen afgeleid uit de bestandsnaam.
- Met "Tempo: N/M=BPM" of "Tempo: BPM" kun je het afspeeltempo aangeven.
Je geeft met N/M een nootsoort en na het isgelijkteken de Beats Per Minute.
Zonder isgelijkteken geldt: N/M = 1/4.
Standaardtempo is: 1/4=80.
- Verder per regel (alle spaties worden volledig genegeerd):
Toonsoort Akkoordsoort (octavenPerAkkoord) [omkering] {kommagescheiden toonopsomming}
of
Toonsoort-Akkoordsoort (octavenPerAkkoord) [omkering] {kommagescheiden toonopsomming}
(min-teken tussen toon- en akkoordsoort).
Het akkoord kan worden voorafgegaan door "N/M:" (let op de dubbele punt!) om de akkoordduur aan te geven als een noottype.
Hierin zijn N en M getallen en samen is het een breuk die aangeeft wat voor noot het is.
Je kunt hier een willekeurige breuk van maken, dus ook bijv. 7/13 wordt correct omgerekend naar een tijdsduur
tov. een hele noot.
De nootsoort blijft van kracht totdat er een andere wordt aangegeven.
Standaard is die ingesteld op een 1/2 noot.
Met deze nootsoort kun je dus een ritme in de akkoordprogressie aanbrengen.
- Toonsoort = Nootletter Octaafnummer Voortekens. Ook hier worden alle spaties genegeerd.
- Nootletter = C, D, E, F, G, A of B
- Octaafnummer = optioneel, als niet gegeven dan is de akkoordaanduiding relatief en de exacte ligging onbekend.
Klik op het plaatje voor uitleg van octaafnummers:
- Voortekens = optioneel, een # (hekje) of een b (kleine letter "b") voor resp. kruis of mol.
- Akkoordsoort = een akkoordsoort zoals onderstreept in de akkoordentabelkopregel (wat een woord hè?).
Dit is kast-ongevoelig (hoofd- of kleine letters maakt niet uit). Ook de "gekke" tekentjes op de regel daarboven worden
in principe correct geïnterpreteerd (en zoek zelf maar uit hoe je die in het bestand krijgt...).
- (octavenPerAkkoord) = optioneel, tussen gewone ronde haken het aantal octaven waarover het akkoord wordt opgebouwd,
standaard (dus als het niet is gegeven) = 1. Het toevoegen van octaven gebeurt afwisselend
onder en boven het octaafnummer uit de toonsoort en het begint eronder.
- [omkering] = optioneel, tussen blokhaken, de omkering. Standaard (dus als niet gegeven) = 0.
Omkering is hierboven reeds uitgelegd.
- {kommagescheiden toonopsomming} = optioneel, tussen accolades een kommagescheiden lijst van nootnamen
(zelfde syntax als hierboven voor toonsoort).
Ongeldige tonen (die niet in het akkoord thuishoren) worden genegeerd.
Dit telt dan als een handmatig gedefinieerd akkoord en octaafnummer en omkering zijn dan niet meer relevant.
- Silence of Stilte is ook een geldig akkoord! Het betreft dan uiteraard een stilte van de aangegeven duur.
N.B. in een muzikale context vermijd ik het woord rust.
Ik zou die term graag uit de muziek verbannen zien.
Tijdens een muzikale stilte moet je (in je hoofd) voor de volle 100% actief blijven!
Als je musiceert mag je pas gaan (uit)rusten ruim nádat het slotakkoord en een eventueel applaus zijn uitgeklonken
(en bedenk dat het eigenlijke effectieve slotakkoord óók een (lange) stilte kan zijn).
- Eén dingetje nog wat betreft deze notatie:
C7 is de C uit octaaf 7
(het meest rechtse volledige octaaf op de piano) = c'''' = c-viergestreept = 2093 Hz,
C-7 is het relatieve/generieke dominant-septiemakkoord Cdom7 in algemene zin,
C77 of C7-7 is het absolute/specifieke dominant-septiemakkoord C7dom7 op de net genoemde C7.
De op deze pagina gebruikte
intervalaanduidingen
zijn de Engelstalige:
Letter |
|
Cijfer |
|
Toelichting |
|
1 | first | Priem |
De priem, het octaaf, de kwint en de kwart zijn
(in hun natuurzuivere frequentieverhoudingen van resp. 1:1, 2:1, 3:2 en 4:3)
de reine intervallen. Naast rein kunnen ze ook bijv. overmatig of verminderd zijn.
Alle andere intervallen hebben een grote en een kleine variant.
Een klein interval kan worden verminderd en een groot kan worden "verovermatigd".
De reine intervallen heten volkomen consonant,
de tertsen en de sexten heten onvolkomen consonant
en alle overige intervallen heten dissonant.
Dat is níét hetzelfde als vals!
Vals betekent onzuiver, wel de goede noot maar niet de goede toonhoogte.
Op een goed gestemde piano kun je dus niet vals spelen, maar je kunt wel een verkeerde toets aanslaan en dus een foute noot spelen.
|
P | perfect | Rein |
2 | second | Secunde |
M | major | Majeur |
3 | third | Terts |
m | minor | Mineur |
4 | fourth | Kwart |
A | augmented | Overmatig |
5 | fifth | Kwint |
D | diminished | Verminderd |
6 | sixth | Sext |
|
7 | seventh | Septiem |
En eh, wie kan mij uitleggen waarom het tegenovergestelde van
veminderd in de muziek
overmatig heet en niet gewoon
vermeerderd?
En het tegenovergestelde van
overmatig zou toch
ondermatig moeten heten?
En ja, ik weet dat dat niet in het
Groene Boekje staat.
Voor de
intervalnotatie
geldt (en deze lijst is beslist niet compleet):
Verder:
Voor het laten klinken van de akkoorden wordt de gelijkzwevende twaalftoonsstemming (pianostemming) gebruikt met a' = 440 Hz.
Klik hier
voor een vergelijkingstabel van enkele verschillende stemmingen, waaronder de gelijkzwevende.
De tonen op deze pagina worden gegenereerd m.b.v. de z.g. "Web Audio API" (excuus voor deze computertechnische kreet)
als zuiver sinusvormige trillingen.
Dat vinden wij niet het allermooiste geluid, maar het gaat hier om de toonhoogtes en hun samenklanken en de opeenvolging daarvan.
Als er geen geluid klinkt bij het afspelen van de akkoorden, probeer dan eens een andere browser.
Deze pagina is getest met
Google Chrome
en daarmee werkt het perfekt.
De geluidskwaliteit en de hoorbaarheid van erg lage tonen zijn mede afhankelijk van de kwaliteit van de geluidskaart die in de
computer zit en van die van de luidsprekers.
En oh ja, ik hoef er geen geld voor, maar als je zelf iets componeert met behulp van deze pagina
dan is het wel zo netjes als je de URL (
)
en het "
Copyright © 2016, Henk Reints" er even bij vermeldt...
Enkele m.i. goede websites betreffende akkoorden en akkoorddprogressies:
En last but not least nog een zeer bekende
(
klik hier
om hem in zijn geheel te beluisteren)
(en nee, die heb ik niet zelf gespeeld, dat kan ik niet op mijn viool):
#Uitlijnen#
Copyright © 2016, Henk Reints