Henk-Reints.nl
|
Het eerste concilie van Nicæa Het eerste concilie van Nicæa werd gehouden in 325 na Christus en is georganiseerd door keizer Constantijn, de eerste Christelijke keizer van het Romeinse rijk. Nicæa is níet de welbekende Franse badplaats Nice aan de Rivièra, maar de huidige Turkse stad Iznik, iets ten zuid-oosten van Istanbul (Istanbul = Constantinópel [Constantinópolis] = "stad van Constantijn", ja, dezelfde Constantijn): Onder andere op de volgende pagina's staat meer achtergrondinformatie over het concilie: Door de eeuwen heen is altijd gesteld dat de definitie van de paasdatum door het eerste concilie van Nicæa in 325 na Chr. is vastgesteld als: Paaszondag is de eerste zondag na de eerste volle maan in de lente. Niets is echter minder waar, althans voor zover ik in de op internet beschikbare bronnen kan vinden. Het concilie van Nicæa heeft een brief geschreven aan de Christenen in Alexandrië waarin verslag werd gedaan van hun resultaten. Voor zover ik kan vinden bestaan daarvan een exemplaar in het Latijn en een in het Grieks. In de Latijnse variant wordt met geen woord gerept over Pasen; de Griekse versie bevat echter de volgende zin:
En dat is alles wat er door het concilie over is gemeld. Geen zondag, geen volle maan, geen lente. Toch is de welbekende definitie wel degelijk het uitgangspunt. Om dat te begrijpen is echter enige basale kennis van de Joodse kalender nodig. De Joodse kalender is primair gebaseerd op de maan en heeft dus echte maanmaanden. Door af en toe een extra maand in te lassen wordt hij ook gelijk gehouden met de seizoenen. Dit wordt zodanig gedaan dat de eerste dag van de maand Nisan, dat is de eerste maand van het Joodse jaar, altijd zo dicht mogelijk bij het begin van de lente valt. (Overigens tellen de Joden de jaren vanaf de eerste dag van de schepping, 1 Tishrei. Tishrei is de zevende maand van het jaar. Merkwaardig? Ach...) De dagen beginnen op de Joodse kalender bij zonsondergang (officieel eigenlijk pas als er drie sterren zichtbaar zijn) en destijds was de feitelijke eerste waarneming van de nieuwe maansikkel kort na zonsondergang het sein dat de eerste dag van de nieuwe maand was begonnen. Dientengevolge is het op de Joodse kalender in élke maand volle maan op de vijftiende en daarmee is 15 Nisan de eerste volle maan in de lente. Op 15 Nisan begint het Joodse paasfeest, Pesach, en zij herdenken dan de Exodus, de uittocht uit Egypte onder leiding van Mozes. Pesach (of de Griekse verbastering daarvan: Pascha) betekent overgang. Pesach duurt een hele week. De kruisiging van Jezus vond plaats op precies deze dag, althans volgens de Catholic Encyclopedia, en dat was een vrijdag (Goede Vrijdag dus). De zondag daarna is Hij herrezen om de mensheid van de erfzonde te verlossen en dat is precies wat de Christenen met hún paasfeest vieren. Gedurende het vroege Christendom waren er echter diverse stromingen wat betreft de viering van het paasfeest. De belangrijkste twee zijn de Egyptische methode die in Alexandrië werd gehanteerd en de zogeheten quartodecimanen die Pasen vierden op de veertiende dag van de maan. Waarom nu ineens veertien in plaats van vijftien? Dat komt doordat op de Joodse kalender zoals gezegd de dagen beginnen bij zonsondergang. Op het moment dat op de Joodse kalender de eerste dag van de maand begint is het op de Christelijke kalender nog steeds de laatste dag van de vorige maan en wanneer op de Joodse kalender de vijftiende dag begint is het op de Christelijke nog steeds de veertiende. Het Laatste Avondmaal vond op de Joodse kalender dus plaats op de vijftiende dag van de maan (en was daarmee dus het feitelijke begin van Pesach), maar op de Romeinse/Christelijke kalender was het nog steeds de veertiende dag van de maan. De quartodecimanen vierden het Christelijke Paasfeest op de dag van het Laatste Avondmaal, dus tegelijk met de Joden. Volgens de Alexandrijnse methode vierde men Pasen op de dag van de herrijzenis, dus de zondag daarna. Ten tijde van het concilie werd deze methode dus kennelijk ook in Rome gehanteerd. Men maakte zich over twee dingen zorgen: alle Christenen in de hele wereld moesten Pasen op één en dezelfde dag vieren en men wilde per se niet dat de Christenen het paasfeest tegelijk met de Joden zouden vieren. Dat laatste bereikte men door te kiezen voor de zondag ná het Joodse paasfeest. Verder nog even het volgende.
Pasen is de eerste zondag na de eerste Luna 14 op of na 21 maart. En dus niet: de zondag die begint met de eerste zaterdag-zondagmiddernacht na het eerste precieze op de seconde nauwkeurige tijdstip van de eerste volle maan dat samenvalt of direct volgt op het precieze op de seconde nauwkeurige tijdstip van het begin van de lente, waarbij die tijdstippen zijn bepaald volgens de hedendaagse astronomische definities. Eg ni ! |
Copyright
|